[Dialog 2013]: Einer muss den Anfang machen

For the English version, click here!

Dilemma! Einerseits: Lust zum Bloggen, Lust über Film zu diskutieren und die vage Verpflichtung, wie jedes Jahr über die Oscars zu schreiben. Andererseits: I’m getting too old for this shit. Oder zumindest bin ich zu abgeklärt, um mich noch über Nominierungen und Nicht-Nominierungen zu ärgern. Und so habe ich das Gefühl, Jahr für Jahr weniger zu sagen zu haben (nicht, dass das jemals irgendjemanden vom Schreiben abgehalten hätte).

Was also tun? Zunächst mal die Revision meines Wunsches aus dem letzten Jahr, Alexander Payne möge den Oscar für die Beste Regie für The Descendants gewinnen. Auweia. Hahaha. Kein guter Film, vor allem keine gute Regieleistung. Ich möchte gerne glauben, dass aus Versehen eine falsche Schnittfassung in die Kinos gelangte und der eigentliche Film in irgendeinem Archiv verstaubt. Ansonsten gilt größtenteils, was ich letztes Jahr geschrieben habe. Es fehlt nur ein Artikel über die Genialität von Tinker Tailor Soldier Spy, den ich damals noch nicht gesehen hatte, dem ich dann aber umso heftiger verfallen bin. Sollte also niemandem etwas zu den diesjährigen Filmen einfallen, folgt noch dieser Nachtrag.

The Descendants ist ein guter Ausgangspunkt, um folgendes festzustellen: Dieses Jahr sind viele brillante Menschen nominiert, denen ich einen Oscar wünsche, aber eben nicht für die nominierten Filme. Robert de Niro– fantastisch “damals”, aber seit mindestens 15 Jahren kaum besser als Nicolas Cage. Ang Lee– einer meiner absoluten Lieblingsregisseure. Life of Pi jedoch? Sein The Descendants. Quentin Tarantino– Ich liebe Kill Bill, doch ich wünsche mir, er würde endlich mal wieder etwas anderes als Rache in seinen Filmen thematisieren. Und leider fand ich den Trailer für The Last Stand spannender als alles, was danach in Django Unchained passierte. Sally Menke, ich vermisse dich. Roger Deakins– hätte 2008 gewinnen müssen (müssen, müssen, müssen!), aber Skyfall? Nun ja. Wobei die anderen Nominierungen in der Kategorie “Cinematography” auch nicht besser sind.

Was fehlt noch? Moonrise Kingdom! Sowohl bei den Nominierungen als auch in diesem Text. In meiner Welt für mindestens 11 Oscars nominiert (Drehbuch, Schnitt, Musik, Ausstattung, Kamera, Kostüme, Regie, Bester Film, männliche Hauptrolle, weibliche Hauptrolle, Sound Editing). What kind of bird are YOU?

Und dann noch: ein Thema für die Fortsetzung! Wollen wir überhaupt über 2012 schreiben oder über ein ganz anderes Jahr? Vielleicht ein absurder Ausblick auf die Oscars 2014 mit bizarren Prognosen anhand von Trailern, Setfotos und IMBD-Einträgen? Oder ein Rückblick auf die Verleihungen in unseren Geburtsjahren?

 

[Dialogue 2013]: Someone has to get the ball rolling

What a predicament*! On the one hand: I want to blog. I want to discuss movies. I also feel this vague obligation to write about the Oscars like every other year. On the other hand: I’m getting too old for this shit. Or at least I’m too jaded to feel angry about nominations and snubs. And thus I feel like I have less and less to say about it (not that this has ever stopped anyone from writing).

Now what? Well, firstly I’d like to redact last year’s wish that Alexander Payne should win “Best Director” for The Descendants which in my defense I hadn’t seen at that point. Oh dear. Hahaha. Not a good movie. Definitely not a well-directed movie. I like to pretend that the wrong cut was released by accident and there’s actually a brilliant movie gathering dust in some archive. Otherwise I pretty much stand by what I said last year (I can’t be bothered to translate it so I trust Google’s robots to accurately express my jadedness). The only thing missing from it is an article about the genius of the adaption of Tinker Tailor Soldier Spy with which I became obsessed for several months. In case no one finds anything interesting to say about this year’s movies I’ll write a love-letter to this movie.

The Descendants is a good starting point to state the following: This year there are several brilliant people nominated who I’d readily give an Oscar but not for the nominated movie. Robert de Niro: a fantastic actor “back then” who spent the last 15 years morphing into Nicolas Cage. Ang Lee: one of my favorite directors of all time. Life of Pi, however? His The Descendants. Quentin Tarantino: Kill Bill blew my mind but I wish he’d stop making revenge movies. Sadly, I found the trailer for The Last Stand more exciting than anything that happened in Django Unchained afterwards. Sally Menke, I miss you dearly. Roger Deakins: should have won in 2008 (!!!) but Skyfall? Meh. To be fair though, the other nominations for Cinematography are not that exciting either.

What else is there to talk about? Moonrise Kingdom! My favorite movie of 2012 (and the one that cured me of my Tinker Tailer Soldier Spy obsession) got just one measly nomination for Original Screenplay. In my world it would have been nominated for 11 Oscars at least (Original Screenplay, Editing, Original Score, Production Design, Cinematography, Costume Design, Directing, Best Movie, Lead Actor, Lead Actress, Sound Editing). What kind of bird are YOU?

Also wanted: ideas for the subsequent dialogues! Do we actually want to write about 2012 or do we want to choose another year? Maybe an absurd forecast for the Oscars 2014 with bizarre prognoses based on trailers, set photos and IMBD entries? Or review the Oscar-nominated movies from our year of birth?
* I know that “Dilemma” can be translated as “dilemma” but I do like the word predicament.

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